mandag 2. februar 2009

Medias bruk av subliminal persepsjon

Som en halvstudert nordmann med noen vekttall i markedsføring var det i sin tid noe som festet seg bedre enn andre ting. Blant annet forelesninger på BI Oslo om subliminal persepsjon og målbare resultater av dette.

Det var i sin tid en viss ide om at påvirkning uten at denne ble bevisstgjort mottageren, hadde en positiv markedsmessig påvirkning på de som ble utsatt for dette.

Det sies at blant annet Coca Cola kjørte små sekvenser med sitt varemerke i kinofilmer, disse sekvensene var så korte at øyet ikke registrerte dem. Etter sigende målte dem økninger i salget av Coca under og etter disse filmene.

Det sies også at norske kjøpesentre benyttet ikke-hørbare oppfordringer skjult i musikk fra høytaleranlegg i lokalene. Dette også med målbar effekt.

Altså gikk man ut fra at underbevisstheten tok imot informasjonen og ga føringer på kjøpsadferd og oppførsel.


Man kan spørre seg om dagens media forsøker å kopiere dette, men om mulig på en ennå mer utspekulert måte - ved å gulpe opp så mye vanvittig stoff at leseren til slutt ikke bryr seg, deretter fortsetter den totalt uintressante informasjonsflyten som til slutt endrer vår virkelighetsoppfatning og oppførsel.

Så pass på! Ikke la dere lure av mye dårlig stoff,,, for påvirkningen er der. Dette er manipulasjon.

Plutselig går vi alle rundt med en klar oppfatning av hvordan yoga hjalp Vibeke Klementsen gjennom bruddet med Daniel Franck eller med klare synspunkter på hvordan Obama trener.......

Eller ennå værre at Kristin Halvorsen blir valgt til nestor for revidering av markedsøkonomiens fortreffeligheter, eller at norge får sitt Magidepartement som inneholder den magiske delen av regjeringen, og også de magiske domstolene. Magidepartementets overhode blir magiminister Ballo.

Alt dette uten at befolkningen på noen måte har ytet motstand.

Jeg skulle sagt Herregud, men det er vel pr definisjon blasfemisk og dermed ulovlig!!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar